tisdag 6 juli 2010

Landa på hälen eller framfoten?

De moderna löparskorna kom på 70-talet och det var Nike som utvecklade dessa. Det skulle vara en ganska rejält uppbyggd häl och man skulle landa på hälen. Lyckligtvis börjar skotillverkarna förstå att less is more och börjar tillverka skor med en mindre dämpad häl. Det är ett steg i rätt riktning, även om dessa skor har en uppbyggd häl.

Caught in the middle? Vet du inte vad du ska tro? Kika på de här klippen:


Hälisättning:


Vad vi ser här är klassisk hälisättning och vid ca 160 millisekunder är kraften uppe i 1,83 gånger kroppsvikten. Häl, knä och höft är det som får ta den smällen.


Framfotisättning:


Här ser vi framfotisättning och vid 170 millisekunder är kraften endast 0,46 av kroppsvikten.

2 kommentarer:

  1. Jättekul med nya bloggen får jag säga! All lycka till med barfotandet, mina vibram är de bästa skor jag någonsin ägt och för mig som nu är gravid känns det bra att gåi skor som stärker mina muskler och inte försvagar dem :)

    SvaraRadera
  2. Lina: Vad kul att du hittat hit! :)

    SvaraRadera