torsdag 24 februari 2011

En riktigt bra Olga!

Det märktes tydligt att jag igår hade tränat ett tufft box-pass på gymmet. Idag har jag haft grym träningsvärk i rumpa och baksida lår. Den dagliga promenaden har gått bra, men så används inte så mycket muskler heller..

Körde tre varv uppvärmning på banan tillsammans med Fredrik. Efter det blev det några varvs löpskolning med bl.a. skipping och spark i rumpan. Min puls rusar i höjden när jag kör skipping (höga knän på vart annat ben vart 3:e steg) och idag blev det onormalt jobbigt. Efter löpskolningen kände jag mig helt färdig. Men jag körde en Olga ändå. En Olga ser ut såhär:

400 m snabbt
400 m långsamt
300 m snabbt
300 m långsamt
200 m snabbt
200 m långsamt
100 m snabbt
100 m långsamt

Totalt: 2000 m

De snabba partierna ska vara precis över tröskelfart, alltså den fart man håller på milen. De långsamma partierna ska ligga strax under tröskelfart. När man springer med Akele brukar man springa två eller tre stycken Olgor med 3 min vila mellan varje. Jag var helt och hållet utmattad efter en, jag kände mig varm och fingrarna hade samlat på sig vätska och såg ut som prinskorvar.

Olgan blev iallafall fin. Jag sprang den på 11:23 min vilket betyder att jag sprang mina 2 km med en snittfart på 5:42 min/km. Det är jag riktigt nöjd över!

Sist jag körde Olgor på bana sprang jag tre stycken med en snittfart på 6:06 min. Så visst sprang jag den här Olgan snabbare än vad jag brukar, men det kändes ändå som att jag inte tog ut mig för hårt utan att det var något i kroppen som inte stämde. Då hade jag 199 i snittpuls, idag hade jag 194 slag per minut vilket är 90% av max. Så ska man se till pulsen så tog jag inte i mer än vad jag brukar. Hur som helst kommer jag inte lägga något tufft träningspass dagen innan intervaller med Akele!

Nu tänkte jag inte springa mer den här veckan, jag tänker vila så att benhinnorna får vila upp sig. Imorgon ska vi åka skridskor och då vi hyrt långfärdsskridskor hela helgen lär det väl bli en del åkande. Om vi får in snitsen det vill säga ;) Styrketräningen tänkte jag komma igång med nästa vecka.



Medan resten av gänget körde fler Olgor passade jag på att filma lite med kameran. Kan vara kul för er läsare att se hur det ser ut :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar