måndag 4 juni 2012

Shin splints

Eller benhinneinflammation som det heter på svenska. Nu har jag kört upptrappning i tre veckor. Jag har sprungit 2-3 pass i veckan. Jag vet att jag bör springa 3-4 pass egentligen, men jag är van vid att vila minst två dagar mellan varje pass sedan förut när benhinnorna gjorde förbaskat ont efter varje pass. Jag fegar lite. Är skiträdd för att få sådär ont igen.

Efter snabba pass i skogen (snabbt för mig just nu är 6:40-tempo) känner jag små spänningar runt smalbenen och det ömmar när jag klämmer. Jag bedömer smärtan ligga på en 1:a på en 10 gradig skala. Det känns alltså mycket mycket svagt och kan lika gärna vara normal träningsvärk. Snackade med en fellow Akelit och han hade alltid lite ont i benhinnorna vid tryck.

Jag har under den här tiden sprungit med dämpade löparskor; ett par Saucony Kinavara 2. De är väldigt lätta och har bara 4 mm heal-toe-drop. Jag gillar skorna, men jag gillar mina FiveFingers bättre. Jag vill gärna springa med dem igen, men jag vet inte när det är tillfälle att springa med dem.

2 kommentarer:

  1. Hej.

    Det förvånar mig att du springer i dämpade skor när du har problem med benhinnorna. Dämpade skor lurar dina fötter till hälisättning. Efter häisättningen slungas framfoten ner i marken och det är det "rycket" som gör att du får ont i benhinnorna.

    Får inte en klar bild av historiken från dina blogginlägg. Har du tidigare provat springa i FiveFingers och ändå fått ont? Då kanske du skulle testa helt barfota (Som namnet på din blogg antyder) Det är det bästa och lättaste sättet att få till rätt löpsteg.

    Lycka till!
    från en som har gjort en liknande resa!

    SvaraRadera
  2. Hej anonym!

    Jag har uteslutande sprungit i FiveFingers i ett par års tid utan att ha blivit kvitt mina besvär med benhinnorna. Jag har även testat att springa helt barfota utan förbättring (även om det är riktigt härligt att springa barfota). Därför testar jag olika skor för att se vad som hjälper.

    SvaraRadera