lördag 9 april 2011

Barfota!

Idag var det dags att springa igen! Fredrik hängde på med sina nyainköpta Merrell trail gloves.

Utgick från porten och sprang bort till skogen där vi tog en 2,5 km slinga som Fredrik testat på igår. Då sprang han fem varv, idag blev det ett. Benen och kroppen kändes tung från start och även om pulsen höll sig låg var det jobbigt. När första varvet var slut tog vi ett varv till (promenerandes) eftersom det var så fint väder. Strålande solsken och varmt. Jag kunde ha bara tights och t-shirt på mig.





Efter halva varvet kände jag för att ta av mig skorna och gå lite barfota. Det slutade med att jag sprang nästan en hel sammanhängande kilometer, barfota! Det var så skönt och befriande att slippa Inov-8:sen som hade hunnit bli riktigt varma i den torra terrängen. Nu finns det ingen is eller snö kvar i skogen och egentligen ingen anledning att då springa med de skorna. Vallaskogen har varierande underlag. Ren stampad jord var definitivt skönast att springa på. Det kändes svalt och lent mot fotsulorna. När man sen kommer till partier med småsten är det inte lika skönt. Det är nästan omöjligt att springa på sånt underlag om man inte är van.

Känns som att jag vill vänja fotsulorna vid lite tuffare underlag nu och springa mer barfota. Det var så annorlunda att jag helt glömde bort att jag var trött. Mera sånt!

Totalt blev det 6 km i skogen med löpning och promenad/barfotalöpning. Tiden blev 53 min och medelpulsen 156 slag per minut (73% av max).

3 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa och se att du är igång igen, har du säkert varit ett tag, men jag har varit lite dålig på att komma hit och uppdatera mig.=)

    Kände, klämde och provade själv ett par merrell trail glove igår och jag blev helt LYRISK! Har precis kommit igång med löpningen igen, och harvar runt i gamla joggisar just nu, eftersom skoskav och lite föör svala vindar gjort mig tveksam till mina five fingers. Hoppas ha råd att köpa mig ett par nästa månad, äntligen har peppen kommit tillbaka. Och nu blev det ännu bättre när jag vart här och hälsat på!

    Heja dej Dessie!

    SvaraRadera
  2. Martin: :D

    Dolly: :) Jag springer ganska sporadiskt just nu. Svårt att motivera sig ordentligt när jag inte kan springa fler än 1-2 pass i veckan pga benhinnorna. Kör mkt annan träning just nu, det blir mycket inlinesåkning.

    Skoskav är inget kul. Vilka FiveFingers har du? Mina Trek Flow skaver på två ställen så jag får tejpa med leukoplast från Apoteket. Men snart är det helt torrt i skogen så jag kan springa i Speed.

    Lycka till!

    SvaraRadera