söndag 24 april 2011

Söndagslöpning med söndagsgrill

Idag sprang jag och Fredrik ett lite längre pass. Mitt på dagen i gassande sol och vindstilla. Solen stekte och det fanns ingen skyddande och svalkande skugga att fly till. Bra aklimatiseringsträning med andra ord. Det finns en stor risk att det kommer bli varmt på Göteborgsvarvet och genom att träna i varmt klimat ökar chanserna för att klara av värmen bättre.

Vi sprang Lambohovsleden till Lambohov, genom Lambohov och tittade på de nybyggda husen. Bort till Mjärdevi, förbi Ericsson och igenom Ryd. Här hade vi sprungit ca 10 km och vi stannade och grillade hos Fredriks bror Johan och hans fru Jenny. Jag klunkade vatten hej vilt och kände mig extremt varm. Jag är väldigt värmekänslig och under passet var pulsen väldigt hög trots lågt tempo. Jag tror min kropp får jobba hårt för att kyla ner sig.

Vi åt grillad entrecote med bearnaisesås och lite hemgjord potatissallad och njöt av att sitta i skuggan under parasoll. Johan och Jenny bor nära Rydsskogen så innan vi sprang hem tog vi ett ganska snabbt varv i elljusspåret. Där var det skugga och väldigt behagligt underlag. Spurtade i 4-tempo sista biten. Kändes skönt att ändra löpsteget efter att ha nött länge med väldigt marknära fötter. Sen sprang vi långsamt hem och den sista 1,5 km sprang jag helt barfota.

Totalt 14,5 km idag med en medelpuls på 180 (84% av max). Jag nollställde klockan tre gånger (vid det långa passet, vid passet i skogen och vid hemjoggen) och snittpulsen låg på samma (180) under alla tre. Lustigt sammanträffande!









Läste inne på Hjärnfysik om en studie som mätte tio löpares syreförbrukning när de sprang med och utan skor. Det visade sig att syreförbrukningen var större, mellan 2 % och 5,7 %, när löparna sprang med skor. Även den upplevda ansträngningen var högre när de sprang med skor. Intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar