söndag 3 april 2011

Blött och geggigt i terrängen

Igår åkte jag inlines, 40 hårda och väldigt roliga minuter. Skogslöpning idag!

Hade sett fram emot det här passet och hade bestämt mig att springa två varv på den vanliga slingan. Det skulle bli ca 7 km (exkl. upp- och nerjogg). Fredrik hängde med då han ville ta ett lugnt pass idag. Men för mig blev det allt annat än lugnt. När vi hade tagit på oss munderingen hade det börjat regna, så det fick bli keps idag.

Vi joggade bort till skogen och började springa den vanliga slingan. Isgatan som legat där tidigare var nästan borta och nu kunde man emellanåt springa vid sidan om isen. Jag sprang i mina Inov-8 X-talon 212 och de har tack vare sina klistriga gummidobbar fick jag ett jättebra grepp på isen. No worries där inte! Vi sprang igenom vattenpölar, lerhögar och allt möjligt. Parerade för högar med hästskit som naturen pga kylan inte kunnat ta hand om.



På första varvet hade X-talonsen klarat sig fint, men på andra varvet började vatten läcka in. Jag kände hur tårna klafsade runt därinne och det hade börjat skava. Två nya blåsor visade det sig att jag hade fått. Det gör inget, det är kul att springa i lera. Men här måste jag ändå säga att FiveFinger Trek Flow:sen klarar sig lite bättre. Det kan aldrig bli någon vattenansamling i dem eftersom det inte finns rum för det tack vare tåboxarna och att de sitter så tight runt foten. När det gäller grepp är X-talonsen mycket bättre. Jag gillar känslan de ger. Det är svårt att förklara men jag ser alltid fram emot att springa med dem.

Passet var jobbigt, jag blev blöt, lerig och svettig. Precis som det ska va! :)
Passet i siffror:
Tid: 53:09 min
Distans: 7,59 km
Snitt: 7:00 min/km
Medelpuls: 185 bpm (87% av max)
Underlag: 85% terräng, 15% asfalt
Temperatur: Ca 11° C, regn
På fötterna: Inov-8 x-talon 212

3 kommentarer:

  1. Visst är det skumt att det kan vara så härligt att bli blöt och lerig. ;-)

    Jag är lite sugen på Inov-8 jag med, just för greppet. Att använda flowsen i vinter har verkligen varit som bambi på hal is. Och utan tår kan man ju använda sealskinz i skorna: http://www.sportamore.se/produkt/7527-sealskinz-thin-mid-calf-sock-uni-svart

    SvaraRadera
  2. Nattyxne: Vad smart! :)Tack för länken! Nu kör jag med vanliga tåstrumpor för att undvika blåsor men tji fick jag.

    SvaraRadera
  3. Hej! Hur är läget? Du, jag är inne på o köpa ett par fivefingers du som verkar ha bra koll, vilka ska man köpa? :)

    SvaraRadera