måndag 17 januari 2011

Mördarpass

Gav mig ut med inställningen att jag skulle springa 30 min oavsett tempo. Jag har inte sprungit på ett ganska bra tag nu och det sista jag behöver är prestationsångest. En halvtimme kändes snarare som 1,5 timme skulle det visa sig.

Benen blev tunga efter en kilometer och sen gick det mest uppför och jag sprang uppför en av Linkans värsta backar vid sjukhuset. Till det hör att jag blev väldigt varm. Jag hade bara tagit på mig vanliga löpartights, ett linne, en långärmad löpartröja och en tjockare löpartröja över det. Tänkte att det skulle vara lagom till +4 grader, men det blev alldeles för varmt. Impad över skorna däremot. Sköna, varma och vattentäta.

Inför Göteborgsvarvet funderar jag på att springa 30 min 2-3 gg i veckan i fyra veckor, sen öka 10 min var 4:e vecka. Vidare har jag lagt in styrketräning i mitt schema. Jag ska stärka bål, baksida lår och höfter.

3 kommentarer:

  1. Det låter som en bra start på träningen men jag föreslår flera (många) längre pass.

    Det är bra om kroppen vänjer sig att springa under längre tid en än timme per pass.

    Bra med styrketräning!!

    Heja heja!

    SvaraRadera
  2. Coyntha: Jag vet. Jag tänkte ta det lugnt nu i början då jag inte sprungit regelbundet på bra länge. Sen kör jag utan kolhydrater också och kroppen måste få tid att vänja sig vid det också :)

    SvaraRadera
  3. Man behöver inte så många kolhydrater för att springa. De du äter borde räcka till även om det inte är många!

    Jag äter inte heller för många kolhydrater men mer än dig gör jag säkert.

    Vänta inte för mycket för att börja träna kondition/långapass!!

    Tiden går fort! Det är nu man måste träna för långa tävlingar...

    Kram

    SvaraRadera