söndag 2 januari 2011

Planer för 2011

Jag har två saker som jag definitivt ska göra under det här året. Dels ska jag springa Göteborgsvarvet den 21 maj och det måste jag träna hårt inför. Jag funderar på att låta en PT på mitt gym hjälpa mig att stärka upp mina svagaste punkter (höfter och rygg) för om jag är stark där så orkar jag springa hela sträckan utan problem. Mitt mål är just att springa hela sträckan utan att behöva gå som jag gjorde på Kanallöpet 2010. 2:50 är tiden som ska slås.

Min andra plan har ingenting med löpning att göra, men definitivt med träning. Jag satt igår kväll och kikade på nya inlinesmodeller inför säsongen 2011. Det är en djungel därute! Om man bara gillar att åka för skojs skull kan man köpa nästan vilka inlines som helst. Jag köpte ett par dyra inlines i somras (K2 Radical Women 2010) och gick upp rejält i hjulstorlek. Från 80 mm till 100 mm. Det kanske inte låter så mycket med 2 cm i diameter men lägg på det på 4 st hjul och du får en skena som är betydligt längre än tidigare. Stora hjul -> större skena -> sämre manövreringsmöjligheter. Jämfört med mina gamla Salomon är skenan och hjulen på K2 Radical hela 7 cm längre.

Det har jag fått smaka på den här sommaren. Jag känner mig inte säker på så stora hjul. Jag gillar kvickheten som mindre hjul innebär, men jag vill ändå ha större hjul än 80 mm för jag känner att jag inte "kommer vidare" på så små hjul. Jag har på något sätt uppnått maxhastigheten på mina gamla inlines och vill jag att det ska gå fortare får jag helt enkelt uppgradera. Till 90 mm.

Nackdelen med att köpa inlines när man bor i Sverige är att man inte kan prova ut dem innan. Man får helt enkelt beställa dem från utlandet och chansa och hoppas lite. Jag beställde mina nya från Danmark och det gick snabbt och smärtfritt. Sen tar det åtskilliga veckor innan man vet om själva inlinesen var någonting att ha eller inte. Jag provade och tragglade i ett par månader, ibland gick det bra men oftast kände jag bara hopplöshet. Det är mer som ska till än bara stora hjul för att kunna åka snabbt. Man måste kunna hantera hjulstorleken också.

Det är inte inlinesen i sig det är fel på, de var bara fel för mig och mitt syfte. Ungefär som när man köper en ny cykel. Det blir lite fel att köpa en racer när man bara vill ta sig fram och tillbaka till jobbet. Synd bara att det blev en dyr läxa att lära sig..

Den här modellen från Rollerblade heter Speedmachine RX90 och har 90 mm hjul med flyttbar skena. Det betyder att man kan flytta skenan i sidled om man t.ex. pronerar lite, dvs lutar med fötterna inåt. Det hade jag stor nytta av på mina K2 Radical.

De finns tyvärr inte i den danska webshopen men finns att beställa på inlinewarehouse.com för inte så smärtsamma $199.95.



Den 18:e juni är det Karlstad stadslopp och i år ska jag se till att stå vid startlinjen och delta i mitt livs första lopp på inlines. Det är bara 10 km vilket lockar mig. Det är en bra distans. Man kan åka snabbt som fan! Som när man springer ett 5 k-lopp. Mitt mål är att komma runt på 30 min.

Till min hjälp har jag beställt en bok om inlines som innehåller ett par träningsprogram. Det kan komma väl till nytta :)

4 kommentarer:

  1. Lycka till med dina mål för 2011. Jag ska också springa Göteborgsvarvet och det är bara 20 v kvar.... Nu går det inte att komma undan eller skjuta upp träningen mer...

    SvaraRadera
  2. Låter som riktigt bra mål och när jag läser om dina väntade inlineslopp blir jag sugen igen. Var iofs 10 år sedan sist men då blev det iaf ett tiotal lopp. Lycka till med dina mål!

    Peppkram

    SvaraRadera
  3. Hej! Roligt att se att du är bra i foten igen och kul att du är igång med träningen och planering inför året! (Lite avundsjuk är jag på det. Själv dras jag med en dålig kroppsdel!) Tyvärr (för mig iaf, vet inte vad du tycker) kan jag inte lämna kommentarer längre på din andra blogg, såvitt jag förstår. Vill i alla fall önska god fortsättning på detta året och tacka för inspirationen du sprider. Särskilt matmässigt har du påverkat mig och bidrog till att jag bestämde mig för att sluta med mina många undantag från det jag egentligen ville äta strax före jul! Tack för det. Ha det gott och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Trollmor: Lycka till med din träning! Det här fixar vi :)

    Jessica: Inlines är ju så grymt kul! :)

    Smith: Tusen tack för dina ord :) Önskar dig en god fortsättning och hoppas du vill läsa bloggen även utan att kommentera :)

    SvaraRadera