tisdag 8 mars 2011

"Frisk" på Frisk

Kondition och styrka med viktvästar. Kan det vara något?

Passet "Frisk" är Frisk Sport & Fitness signaturpass, de är helt ensamma om den här träningsformen och Fitness magazine skrev ett reportage om detta för ett par månader sedan. Jag som inte är så mycket för gruppträningspass gillar längden på det här passet - 30 min. Innan kan man gå på 30 min spinning och efter 30 min core.



Jag transportsprang ner till gymmet iklädd mina nya fina Inov-8's (som visade sig vara rena drömmen att springa i) och en ryggsäck på ryggen innehållande FiveFingers Speed och plånbok.

Passet bestod av olika step-up övningar, knäböj, utfall, lite aerobicssteg med hopp, höftlyft, armhävningar, dips på bräda och burpees. Svetten lackade och pulsen kom upp rejält emellanåt. Västarna man har på sig liknar denna, men är nättare för kvinnor. I fickorna lägger man sedan valfritt antal vikter i valfri tyngd.



Mitt intryck av passet var positivt. Man kan ganska enkelt anpassa det efter egen förmåga, och det är ingen förutom du som lägger märke till vare sig du har 1 eller 10 kg vikter i din väst.

Personligen hade jag gärna skippat aerobics-hoppen bara för att mina benhinnor inte gillar det. Det verkar vara svårt att hitta roliga gruppträningspass som inte involverar hopp. Men på det stora hela gillade jag det och kommer säkert gå på fler pass i framtiden.

Dagens träning:
Transportlöpning, 2,96 km 17 min
Frisk, 30 min 81% av maxpuls
15 min stretching vader + hälgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar