måndag 13 september 2010

Carpe Vita's tips!

Håhå! Nu ska ni få höra! Vilken kanonblogg jag har hittat (eller snarare återfunnit då jag hittade en gammal kommentar i ett inlägg från april)!



I det här inlägget skriver författaren Michel om omställningen till fettdrift och vad man bör tänka på. Han har skrivit de sakerna i punktform och en sak tyckte jag var lite kul. Temperaturen i armhålan kan skvallra om ifall du äter för lite eller för mycket protein. Jag plockade genast fram termometern.

Såhär blev resultatet:



Har man 36 grader eller lägre bör man öka proteinintaget. Har man 36,8 grader ellet högre bör man minska. Jag hade mitt emellan och alltså äter jag nog en bra mängd med protein. Härligt! :)

Vidare skriver han att det tar minst fyra månader(!) innan man kan träna som man gjorde innan. Phew! Det är 16 veckor det! Jag har betat av tre.

Såhär skriver han bland annat:

Träna inte alls den första månaden (oavsett om du är elitidrottare eller ej). Promenader och lätt vandring är OK, men undvik cykelpendling om du har svårt att ta det lugnt - ta bussen istället. En hel månad är lång tid, varför ska man vänta så länge? Att ställa om sig till en helt animaliskt väldigt kolhydratfattig kost kräver mycket av kroppen, du kommer att använda system som du antingen aldrig använt eller använt mycket sällan - ge det den tid det krävs annars riskerar du att bli sjuk och/eller utbränd. Se det från den positiva sidan istället, du kommer förmodligen att märka ett antal hälsoförbättringar under tiden - för att prestera bra krävs en god hälsa så se det som en investering, inte som ett tråkigt träningsuppehåll.

En dag i taget Dessi! En dag i taget.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Schysst blogg! :)

    Jag lär mig mer och mer angående det där med kroppstemperatur och ämnesomsättning. Vet inte om det framgick att det är morgontempen innan man kliver ur sängen. Fortsätt gärna mäta den (på morgon). Tempen förändras också innan/under/efter mens, så det kan vara bra att mäta regelbundet (kanske inte varje dag, men ett par i veckan).

    Börjar tempen gå ner samtidigt som du får negativa symptom som förstoppning, halsbränna, frusenhet, hjärtklappning, sämre hy/naglar, tappar hår, osv då bör man göra något åt det - framför allt äta mer, men hela batteriet av mat är nog inte fel (kosttillskott, kolhydrater, massa proteinrik mat, osv).

    Kolla in http://hypo2.info/diagnostisering/kroppstemperatur för mer info om vad som anses "optimal" kroppstemp.

    Själv når jag sällan upp till 36,3 på morgon utan ligger på 35,9. Jobbar på att höja detta. För min del verkar mycket protein och en del kolhydrater få mig upp till 36,1 - nästan "normal".

    Vet inte så många andra där ute, speciellt inte som är så ivriga, att optimera sin kosthållning för att öka kroppstemperaturen som Matt Stone. Han är anti-LCHF och menar att det sänker ämnesomsättningen (och därmed kroppstemperaturen) och "pajjar" binjurarna med tiden. Finns ju många exempel på människor som det inte går särskilt illa för som Matt's skara, men man kan inte bortse från problematiken.

    Kanske är det så enkelt att man ska proppa sig ordentligt mätt så slipper man problem med ämnesomsättningen - oavsett hög- eller lågkolhydratkost - bara man undviker skräpmat och socker.

    Lite skrämmande läsning av Matt:
    http://180degreehealth.blogspot.com/2010/06/catecholamine-honeymoon.html

    http://180degreehealth.blogspot.com/2010/01/death-to-diets.html

    Detta låter lite som jag just nu:
    http://180degreehealth.blogspot.com/2009/08/carb-wars-episode-iii.html

    SvaraRadera
  2. Michel: Då ska jag testa temperaturen imorgon när jag stiger ur sängen :)

    Jag är alltid frusen av mig, speciellt nu på hösten, och det har varken blivit bättre eller sämre av LCHF.

    Tack för länkarna! Ska läsa dem.

    SvaraRadera