lördag 28 maj 2011

Snabbdistans med backintervaller

Efter Sthlm Marathon-sändningen på TV blev jag peppad på löpning. Jag ville känna lite hur de nya gula kändes på ett vanligt träningspass så det fick bli dem idag.

Gav mig ut och visste inte riktigt hur passet skulle bli. Jag lät kroppen bestämma och den satte av i en väldans fart. Jag sprang en bit i skogen och där blev det lite tufft. Jag var nära backen jag kört backintervaller i en gång förut och kryddade till passet lite genom att köra tre omgångar i den. Den är brant och 180 m lång. Sprang i kanske 90% av min kapacitet uppför den tre gånger. Joggade långsamt nedför.

Sen sprang jag hem och gick några varv på gården för att kyla ner mig lite innan jag smet upp till lägenheten. Ett skönt, snabbt pass fast jag kände av benhinnorna lite grann. Morr! Kan det inte bara försvinna?!

Passet slutade med 5,33 km på 32:52 min och en medelpuls på 181 slag (84% av max).



Pimpade löparskor och nya löparstrumpor från GoCoCo



Vem blir inte peppad av detta?! :)

Jag gillar skorna! Framför allt gillar jag känslan de bär med sig. Det är liksom meningen att det ska gå snabbt i dem. Jag blir peppad av den knalliga färgen och budskapet på sulan under hälen. De har ett bra grepp tack vare mönstringen på sulan.

Det enda jag kan klaga på är att jag blir varm om fötterna efter en stunds intensiv löpning vilket jag sällan upplever med FiveFingers, och att sulan gärna hade kunnat vara lite tunnare och lite styvare för ännu bättre känsla.

Birthdayshoes.com har gjort en väldigt bra review av den här skon på följande länk:

http://birthdayshoes.com/saucony-grid-type-a4-racing-flat-review

2 kommentarer:

  1. Fråga. Det ser ut som om det skillnad på upphöjningen under hälen i jämförelse av framfotens del, är det så?

    SvaraRadera
  2. Liljeros: Ja, det är 4 mm skillnad mellan häl och framfot. Ingenting jag direkt känner av även om det hade varit bättre med ingen skillnad alls :)

    SvaraRadera