tisdag 31 maj 2011

Rydssprånget 2011 - en varm historia

Som jag nämnt tidigare har det varit bastuvarmt i Linköping idag. Vädret har verkligen tagit en helvändning från ena dagen till den andra.

När vi kom till Ryds motionscentrum bytte jag om i damernas omklädningsrum och mötte upp mamma. Strax därefter kom Ivana med sina nya fina rosa löparskor. Vi satt och väntade på uppvärmningen men pga tekniska problem med musiken fick vi värma upp på egen hand. Vi tog ett varv runt på den intilliggande fotbollsplanen. Barnen som skulle springa 2,5 km startade först och vi startade 5 min senare. Jag och mamma sprang på i ett ganska högt tempo och första kilometern gick på 6:05 min. Andra kilometern gick på 6:17 och tredje 6:19 min. Vid den fjärde kilometern kom alla backar och här gick det segt. Jag drog i backarna och kände mig mycket starkare än förra året då jag fick gå i den värsta backen.

I slutet drog mamma ifrån lite och sprang i mål före mig. Jag hade ingen energi kvar för att lägga in en spurt. Min puls kom upp i 211 slag i sluthampen (min maxpuls är 215). I mål kom jag på 30:27 min vilket är personbästa på 5 km terräng med nästan 1,5 minut.

Det var riktigt tufft att springa i den här värmen och jag kände mig väldigt tung. Medelpulsen låg på 198 slag/min vilket är samma som på Blodomloppet i torsdags. Det som förhöjde upplevelsen var att jag faktiskt sprang med min mamma.

Annars var det betydligt färre som sprang i år, och det märktes att budgeten inte varit riktigt lika hög. Det fanns ingen förtäring efteråt, ingen medalj eller deplom som tidigare år.

Ivana sprang i mål på ca 25 min och Fredrik på 20:47 min i sina trail gloves. Skitbra tider med tanke på värmen.

Tre personbästa på två veckor får man väl ändå vara nöjd med? :)

Pluspoäng att jag inte kände av benhinnorna medan jag sprang. Efteråt ömmade de vid tryck men inte mer än innan loppet. Är övertygad om att det har med val av skor att göra, får betydligt mindre besvär med FiveFingers.


Fredrik, Ivana och mamma innan start.


Mamma lägger in en spurt!




Jag, mamma och Ivana en stund efter målgång




Snygga skor! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar