fredag 25 februari 2011

Skoporr

Det är inte alltid nödvändigt för mig att springa i FiveFingers, bara det inte är tjocka platåklumpar så är det lugnt, och det finns många skomodeller att välja på som ger ett mer naturligt löpsteg.

Skomodellen nedan är jag sugen på, ett par Inov-8 F-lite 230. Jag har ett par Inov-8 X-talon 212 som jag är väldigt nöjd med. Det är en terrängsko som väger nästan ingenting och det gick grymt snabbt att springa i skogen med dem. De hade bra grepp och jag kunde springa igenom vattenpölar utan att det märktes.

Den här ser likadan ut. Lika tunn sula, nästan lika lätt men har inga dobbar på undersidan vilket gör löpning på asfalt och plana ytor mer behagligt.


Inov-8 F-lite 230

Och sen vill jag förstås ha ett par Merrell Barefoot Gloves. De verkar helt underbara. Såhär skriver Jason Robillard, ultramarathon löpare från Barefoot University om dessa:

"Within the first few miles of the first run, I knew these shoes were special. The weirdness of those first few steps disappeared. On trails, the shoes performed flawlessly. Over the next three months, I tested these shoes in every conceivable environment. I ran an PRed a 5k on roads (ALGER HEIGHTS 5K in Grand Rapids, MI; 19:12), run a 50k in 20° weather (HUFF 50K in Huntington, IN), did a 30 MILE TRAINING RUN IN TERRIBLE SNOWY TRAIL CONDITIONS, and did a 20 mile road run. Between these runs I’ve had countless shorter runs of varying distances on asphalt, sand, mud, leaf-covered technical tails, gravel, and everything in between. The conclusion- no shoe has come closer to minimalist perfection."

Åh ge mig!


Merrell Barefoot Trail Glove

Sen har vi Merrell Barefoot Pace Glove som ser ut såhär. Modellen finns i flera olika färger. Dessa kan man använda både till löpning och promenader. Jag tycker skorna ser rätt anspråkslösa ut, lite trista. Jag gillar skor med tufft utseende och de här ser väl allt annat än tuffa ut. Men enligt recensionerna på merrell.com är de som köpt skon väldigt nöjda.

Båda dessa modeller från Merrell har 4 mm tunn sula och 0 mm heel-toe-drop, dvs hälen är inte tjockare än främre partiet på skon. Det är en fördel då tjock häl påtvingar hälisättning vilket bidrar till att underben, knä och höft får ta mycket stryk vid varje fotisättning.


Merrell Barefoot Pace Glove

Sist men inte minst har vi New Balance NB Minimus Life som jag tycker är väldigt tilltalande utseendemässigt. Kanske de snyggaste löparskorna just nu! Fast.. de är inga renodlade löparskor tyvärr. De är mer allround-skor, men egentligen är nog enda nackdelen med att springa i dem att sulan slits fort då de är gjorda av ett väldigt mjukt material.

De släpps i vår och jag vet inte när de kommer till Sverige.

Läs mer på birthdayshoes.com



Omväxling förnöjer! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar