tisdag 22 februari 2011

Ett steg bakåt ger två steg framåt



Efter besöket på Sportrehab känner jag mig aningen uppgiven. Han sa både vettiga och ovettiga saker men främst att jag skulle skära ner på löpningen och träna lite mer andra saker.

Han tyckte också att jag skulle ha hålfotsinlägg men jag försökte förklara att jag redan provat med det och att jag inte tror på sådant. Jag försökte förklara att jag inte landar med hälen först och inte får samma rotation av foten (vilket han borde förstått i mitt mail då jag skrev att jag sprang i Fivefingers). Det måste vara skillnad på att springa inåt med fötterna vid hälsättning och framfotsisättning. Att jag har låga fotvalv borde inte ha med saken tycker jag. Jag får ju ont i benhinnorna oavsett om jag har hålfotsinlägg eller inte. Det var något jag påtalade flera gånger.

Samtidigt menade han på att det här också beror på överansträngning. Att jag en gång ökat på mängden träning för fort och att jag nu måste gå tillbaka och träna på en gräns som min kropp pallar med.

Jag tog även upp och frågade om det kunde vara så att musklerna blir svullna och smärtar för att de inte får plats i benhinnan. Han förklarade att det kan vara så om man får ont på utsidan av smalbenen, och det får inte jag. Jag får ont på insidan och rakt på.

Jag fick massage och han berättade att mina vadmuskler var väldigt ansträngda och stela. Ännu en anledning till att skära ner på löpningen och att lägga in daglig massage av vaderna.

Nu såhär efteråt har jag funderat mycket på det han sa och det här har jag kommit fram till:

Jag ska löpträna två gånger i veckan och springa så långt att jag inte upplever smärta i benhinnorna efter löppassen för att successivt öka på längden på passen. Jag ska träna andra former än löpning, där har jag skridskor inplanerat. De har byggt en helt ny isoval i samma område där vi springer med Akele och vi har bokat skridskor så vi kan åka där hela helgen jag och min sambo. Vidare måste jag styrketräna mer för att få en bättre löpekonomi. Jag måste få en mer upprätt hållning när jag springer.

5 kommentarer:

  1. Kämpa!

    Gör som jag fick göra, stretcha 3 ggr/dag fram sida och vad. Jag hade exakt samma symtom som du beskriver, nu är jag helt kvitt dessa. Massage med vader lät bra och mer styrka. Det var det väl det enda som lät bra. Posta detta på funbeat eller jogg.se beroende vilket du har så kommer du få många åsikter o tips!

    Ang. styrketräning så tycker jag att du ska hålla dig till basövningar såsom bänkpress, stabilitets övningar mage tex plankan, marklyft, knäböj. Lätta övningar som engagerar hela kroppen och som är funktionella till det övriga livet!

    Lycka till!

    Mvh/Jocke

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jocke: Will do! :) Jag tror det fanns en tråd på jogg.se om en tjej som hade benhinnebesvär och sprang på framfötterna.

    Jag stretchar framsida smalben varje dag. Har du några fler övningar som du använde dig av?

    SvaraRadera
  4. När jag har kännt av benhinnorna (oftast pga kraftigt ökad träningsdos) så har jag använt en kombination av att stretcha vaderna dagligen (både inre och yttre vadmuskeln) samt en kombination av olika tåhävningar (exentriska, vanliga, viktade). Stretch av vadernas framsida blir det tillräckligt av allt seiza-sittande.

    SvaraRadera
  5. pgrondahl: Det låter bra! Mycket bättre än ilägg :)

    SvaraRadera