tisdag 8 februari 2011

Högst puls vinner!

Det sa jag lite skämtsamt när vi under rundan jämförde puls med varann. Fredrik ligger på runt 120 medan jag på 170. Klart jag vinner ;)

Jag sprang alltså tillsammans med min sambo Fredrik som kväll tog det här som ett lugnt återhämtningspass. En timme är för mig såhär några veckor in i träningen inte ett långpass. Gränserna flyttas hela tiden och i början kändes en timme väldigt långt, medan det numer känns som ett normallångt pass.

Hade låg puls under hela passet och det kändes väldigt lätt. Jag tror inte jag skymtade slag över 180 en enda gång, inte ens i uppförsbackarna där pulsen brukar sticka iväg. Vaderna protesterade däremot redan från start och de blev stela fort. Det var lite jobbigt, men inte värre än att jag kunde bita ihop. Ville inte anstränga dem mer än nödvändigt så det planerade 90 min-passet blev alltså bara 60 min. Håller det i sig och jag har ömmande vader på fler pass framöver får jag dock fundera på åtgärder.

Passet i siffror:
Tid: 1:01:47
Distans: 8,21 km
Snitt: 7:31 min/km
Medelpuls: 168 bpm (78% av max)

Underlag: 100% asfalt, lite isigt här och var
Väder: Vindstilla, ca 0°C.

Det är kul att se att pulsen blir lägre och lägre vid snabbare tempo för det tyder på att konditionen förbättras. Jag kan nog ligga på 85% av max på en halvmara om det tävling, men då vill jag att det ska gå hyfsat snabbt också. Har länge haft 2 h 30 min som måltid för Göteborgsvarvet men ju mer jag tränar desto mer känns det som att det är ett för lätt mål. Jag bör kanske satsa på 2 h 20 min istället?





Har beställt ett par sådana här nyligen. Provade dem på Intersport och de var både skönare och snyggare än mina vanliga favvotights.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    VIsst är det skönt när man ser att pulsen inte blir lika hög längre, det är ett bra kvitto på förbättrad kondition!

    Hoppas du inte får problem med vaderna. Stretcha och massera dem mycket. Det gör jag med mina. Sitter i soffan om kvällarna och gnor med liniment framför tvn :)

    Jag tror definitivt du kan satsa på 2.20 på varvet om du fortsätter träna på så bra som du gör!
    Du är jätteduktig!

    SvaraRadera
  2. Alltså de skorna är ju så tuffa :)

    SvaraRadera