onsdag 20 oktober 2010

Lite jävlaranamma i skogen!

Jag insåg det inte, men det var bara 3 grader när jag hade gett mig ut för att springa. Kaaallt med andra ord!

Är rätt dålig på att kolla termometern och kikar mer ut genom fönstren om det är mulet, om det blåser eller regnar. Det såg mulet ut så jag satte på mig en tunnare långärmad tröja med krage och min tunna löparjacka utan foder från H&M. Störde mig lite på den dock, den prasslade när jag sprang. Hade mina Inov-8 X-talon 212 idag. Misstänkte att det skulle vara blött och geggigt i skogen.

Jag hann inte märka hur kallt det var för jag började springa utanför porten och stannade inte under hela rundan som landade på en halvtimme. Det var tungt för benen, men jag gav mig tusan på det! Jag sprang med en medelpuls på 190 slag, vilket är 88% av max. Högt! Det var mest tungt för benen och fokuserade på att hålla dem springandes och brydde mig inte om flåset särskilt mycket.

Ändå känns det som att jag tränar grundträning just nu. Konditionen är inte som den var förr, inte heller styrkan i benen. Jag tror ändå att det är syreupptagningsförmågan (aka konditionen) som är dålig och inte mjölksyratröskeln som är för låg. Extrakilona gör ju sitt också. Jag får aldrig mjölksyra när jag springer, kommer helt enkelt inte upp dit. Det enda som satt mina begränsningar är konditionen och det faktum att jag får kramp/mjölksyra i mellangärdet när jag maxar. Jag flåsar något enormt när jag är i sluthampen av ett lopp och kommer lätt upp i maxpuls. Har man en bra kondition ska det vara svårt att pressa sig så hårt.

Kände mig iallafall stark och snygg i skogen där jag sprang nästan helt ensam. Jag såg ingen annan löpare ute, det var mest studenter som gick eller cyklade på en cykelväg till universitetet som korsar mitt spår. Det var skönt att jag kunde pusha mig där jag annars hade gett upp. Det här var ett sådant springpass som man ler åt efteråt. Det gjorde jag, jag log när jag hade slutat springa.

Promenerade i ca en halvtimme efter passet och kände av lite skav på höger lilltå. Det var länge sedan jag upplevt något skav eftersom jag sprungit i FiveFingers. Jag har inte fått något skav av dem, inte ens en liten blåsa. Ännu en anledning att prova och förstå hur bra de är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar