måndag 18 oktober 2010

Långsam långlöpning bland höstlöven

Har levt extra kolhydratsnålt de senaste dagarna, runt 10E% och jag mår mycket bättre. Innan kvällens springpass tog jag en knäckemacka med mycket smör och ost på. Jag tror inte knäckebröd är nyttigare än mjukt bröd, men för mig är det svårt att svulla knäckemackor. De ger inte samma njutning/kick som ett mjukt och saftigt bröd gör.

Jag började springa i riktigt långsamt tempo. Jag visste att jag inte skulle orka springa särskilt länge om jag sprang snabbt. Jag har ätit 32 g kolhydrater idag, vilket är väldigt mycket mindre än alla andra sportande människor. Det funkade bra att hålla ett lågt tempo, jag kunde springa på hur länge som helst nästan. Mot slutet kände jag dock att jag började få ont i ländryggen. Det får jag så småningom om jag springer långsamt. Är slarvig med att träna bålstyrkan. Förr tränade jag det flera gånger i veckan, både hemma och på gymmet. Det var länge sedan jag satte min fot där nu. Imorrn är det ett core-pass på gymmet kl 18:30. Jag måste masa mig dit!

Jag kände innan passet att jag ville försöka vara ute en timme och springa. I vanliga fall är jag rätt duktig på att springa korta men snabba pass. Variation förnöjer och tar man det lugnt kommer man längre.

Det kändes riktigt bra att vara ute och springa. Det var svalt, men inte kallt, lite blåsigt och mörkt ute. Lyssnade på P3 live. Ansträngningsgraden var inte större än en raskare promenad vilket kändes toppen. Reggade det här passet som 13 av 20 på Borgs skala på funbeat. Borde alltid springa såhär långsamt för att verkligen jobba upp konditionen. Jag har aldrig haft bra löparkondition och vid de snabba passen har jag nästan alltid legat på 90% av maxpuls. Det kanske sliter mer på kroppen och trycker ner mjölksyratröskeln istället för att skjuta upp den?







Efter 50 min kom Fredrik och mötte upp mig. Han hade varit på möte nu ikväll och ringde när han var klar. Att kunna prata obehindrat i telefonen utan flåsande kändes kul. Han gick sedan i rask takt bredvid mig tills vi kom till affären och skulle handla.

Kände mig rejält stel i låren. Hade rätt kraftig träningsvärk sedan kettlebell-träningen igår och benen kändes som två stela pinnar. Även fötterna kändes stela.

Drack ett glas gammaldags mjölk när jag kom in, stretchade en snabbis och gjorde en ryggövning för att öka blodcirkulationen i ländryggen.

Långsam löpning, måndag 18/10 kl 20:30:
1 timme, 2 min
7,62 km
9 grader, lite blåsigt
170 bpm (79% av max) i medelpuls




Luftar fötterna och tittar på Felix stör en ingenjör!

På söndag är det Höstmilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar