måndag 16 augusti 2010

Backträning i gröna t-shirts

På något underligt vis går det att övertala mig med backträning istället för ett vanligt springpass.

Motivationen att ge sig ut och springa efter söndagsfilmen There will be blood var nästan obefintlig, men Fredrik övertalade mig och beskrev rundan han hade tänkt ut; upp för en backe, nerför backen, uppför samma backe vi just sprungit nerför och sen ner för den vi först sprang upp för. Man springer alltså upp och ner för en kulle genom ett skogsparti. Första backen är lång och ganska brant, sedan går det svagt nerför uppe på "kullen" innan det går brant nerför.

När vi kommit nerför sprang vi en omväg för att sedan ge oss på den uppför. Detta upprepade vi två gånger och det blev fyra stycken backar vi sprang uppför. Jag fick upp pulsen rejält på den sista korta uppförsbacken då jag spurtade och försökte pressa ner pulsen på hemvägen som nedvarvning men den ville absolut inte sjunka under 180. Till slut fick jag springa så långsamt att det blev olustigt och jobbigt. Hade såhär i efterhand hellre sprungit snabbt hem och sen joggat ett varv runt huset.

Totalt blev det 5 km i 85% av maxpuls. Det känns som min distans! :)

Igår natt gick Midnattsloppet i Stockholm, så vi bar våra t-shirts som vi fick förra året.  I år är de neongula. Tragiskt nog avled två personer i årets lopp..

2 kommentarer:

  1. Inte dåligt att springa i backar sådär :S bland det värsta jag vet! Sprang ni i vallamassivet? Peppkram

    SvaraRadera
  2. Jessica: Ja där omkring :) Du vet det går en cykelväg genom skogen från Skogsfrid mot minigolfen och LiU. Att springa uppför och nerför en gång är nästan 1 km :)

    SvaraRadera