söndag 8 augusti 2010

Snabba korta intervaller

Kan man inte springa långt får man springa snabbt.

Idag tänkte jag att jag skulle testa formen i vanliga löparskor. Har nojjat lite över hälsenan, som iofs inte känns av alls nu, så jag tog mina vanliga platåjoggingskor och stack ut. Det var små små vattenpartiklar i luften som gör att man känner sig fuktig och ofräsch så fort man kommer utanför dörren.

Jag försökte tänka på att landa med framfoten, men det var snudd på omöjligt. Hälen på skorna är så uppbyggd att man måste vinkla foten på ett onaturligt sätt för att inte sätta i hälen först. Det bekymrade mig dock inte så mycket. Efter 2 km började jag mina intervaller. Jag sprang tills pulsen kom upp i 200 slag, började därefter promenera tills pulsen sjönk till 160 slag. Det gick ganska snabbt åt båda hållen. Upprepade detta 6 gånger.

Har ännu inte lärt mig vart jag ska titta på min pulsklocka för att se nuvarande tempo, så det höll jag ingen koll på. Upptäckte dock senare att den var inställd på km/h istället för min/km eftersom jag använde klockan vid inlinesåkning sist.

När jag sedan förde över datan till datorn blev jag överraskad hur fort det hade gått. 4-tempo på intervallerna och snabbast 4:11 min/km.

Det var kul att springa intervaller, speciellt när de var så korta som de var. Att sedan gå efter pulsen istället för en viss tid eller sträcka gjorde det enklare för mig att hålla koll. Nu i efterhand önskar jag bara att jag hade varit ute lite längre och att jag tagit FiveFingers istället. Dämpade löparskor känns lite konstigt att springa i.


Skärmdump från funbeat. Toppen på slutet beror på att klockan tillfälligt tappar satellitmottagning under en tunnel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar