söndag 15 augusti 2010

Stegfrekvens

Det sägs att den optimala stegfrekvensen, också kallad kadens, ligger på 180 vid löpning. Det betyder att man sätter i fötterna 180 gånger på en minut. Det kan låta mycket, men springer man på mellan- eller framfoten sker det ganska naturligt för det mesta. Man landar med fötterna rakt under sig och får ett kortare steg jämfört med om man landar med foten långt framför kroppen (som jag inte tror är optimalt, men notera tror).

Jag räknade min stegfrekvens under nattpasset igår genom att räkna antalet gånger jag satte i höger fot på en minut. Detta multiplicerade jag sedan med två för att få med både fötterna. 86 st isättningar blev det, vilket betyder att min stegfrekvens i FiveFingers är 172. Jag sprang väldigt långsamt igår vilket förmodligen medför färre antal steg, foten är i backen under en längre tid.

Så ett hett tips är att mäta sin stegfrekvens lite då och då, tänka på hur man sätter i sina fötter och hur långa steg man tar! :)

1 kommentar: