söndag 8 augusti 2010

En gång sprang jag två gånger

Efter middagen kände jag att jag hade lite överskottsenergi och tänkte att jag skulle ge mig ut och se hur snabbt jag kunde avverka en kilometer på i FiveFingers.

Har inte haft på mig dem på drygt en vecka och det var ett kärt återseende. Började jogga i lugnt tempo och sneglade ner på pulsklockan så det inte skulle gå för fort. Efter 1 km började jag mitt försök. Jag ökade takten markant och tyckte att tiden gick långsammare. Såklart! Jag var väldigt anfådd och tyckte det var ansträngande. När klockan blinkade "etapp 2: 5:33 min" var min kilometer klar. Jag hade alltså sprungit den kilometern på 5:33 min på en flack bana med en liten trappa som enda temposänkare.

Det är den snabbaste kilometern jag avverkat, tror jag. Det här är ju den enda gången jag riktigt testat. Möjligtvis har jag sprungit en kilometer snabbare under ett kort lopp förra året då jag tog personligt rekord på 2,5 km i terräng på 14:57 min. Efter den snabba kilometern pausade jag en stund och gick en bit (därav dippen i diagrammet). Sedan sprang jag de sista 500 meterna hem så rundan slutade på 2,5 km.

Pulsen låg på 96% av max under den snabba kilometern och på 90% i genomsnitt under hela rundan. Så jag sprang vad jag förmådde med andra ord.

Nu är min dröm att kunna hålla den här hastigheten under 5 hela kilometer. Vissa drömmer kanske om att vinna på lotto eller resa jorden runt. Men jag drömmer om att springa 5 km i 5-tempo. Jag ser fram emot en spännande höst! :-)




Skärmdump från Garmin Connect

3 kommentarer:

  1. Ett grattis är således på sin plats!


    ..suck, jag blir mer och mer sugen på att skaffa en GPS/puls-klocka nu.. inte bra för plånboken!! ;)

    SvaraRadera
  2. Grattis, grattis. Bra jobbat.

    SvaraRadera