fredag 20 augusti 2010

Cityloppet 2010

Här kommer historien om mitt första Cityloppet och mitt första lopp i FiveFingers.



Jag och Fredrik cyklade ner på stan lite innan och besökte lite sportbutiker. Vi träffade Coyntha och hennes man Göran vid lilla torget. Hon sken upp och önskade mig grattis på födelsedagen! Vi gick gemensamt till Feel good och bytte om och gick på toaletten.

Kl. 19:15 började uppvärmningen utanför Feel good som jag deltog i. Det var jättetrångt på gatan och det var svårt att ta ut rörelserna ordentligt. Ändå blev jag ordentligt uppvärmd. Pratade lite med Coyntha om vilken tid jag siktade på, och jag trodde det skulle bli mellan 45 och 50 minuter. Förmodligen närmare 50 eftersom jag hade tänkt ta det lugnt första halvan. 45 minuter hade jag som mål, men jag trodde inte att det skulle gå.

Några minuter senare gick starten och vi önskade varandra lycka till. Både Fredrik och Coyntha försvann snabbt i folkvimlet. Vi sprang längs med Stångån största delen av loppet och det var verkligen fint. Jag drogs med i tempot. Vid kilometer två tog jag rygg på en äldre kvinna med krut i benen. Hon blev dock trött ganska snabbt så jag tog rygg på hennes tjejkompis istället som fortsatte springa och höll ett bra tempo. Kilometer 1 och 2 höll jag det näst högsta tempot under loppet. Det var flackt och det lutade nog till och med lite neråt. Underlag: grus.

Vi sprang mot Tannefors slussar och jag började bli trött. Jag undrade hela tiden när vi äntligen skulle få springa över till andra sidan så loppet kunde få börja på hemvägen igen. Det kändes som en evighet tills vi efter ca 3,5 km äntligen sprang över bron nedanför cafét vid Tannefors slussar. Vi sprang nu på andra sidan av Stångån och det lutade något uppför vilket jag märkte direkt på drivet och tempot. Underlag: asfalt. Kilometer 3 och 4 gick i något långsammare tempo än tidigare men fortfarande ganska snabbt. Efter kilometer 4 svängde vi av vänster upp mot Folkungavallen upp på S:t Larsgatan och sen förbi Hotell Ekoxen på Klostergatan. Kilometer 5 blev min långsammaste, men tjejen jag hade tagit rygg på hade jag nu sprungit förbi.

Sprang vidare vänster upp på Drottninggatan och sedan höger in på Apotekaregatan förbi Systrarna Grön. Höger ner på Storgatan (nedförsbacke, underbart!) en kort sväng, in vänster på Stora Torget förbi Hotell Radison, ner höger på Ågatans (Linköpings partygata) kullerstenar. Vi sprang över bilvägen (stackars bilister!) förbi Bishop's arms och till slut höger, vänster och ner på Storgatan igen. Phew! Fick jag med allt?!

Det kändes som mycket kringelikrokar på slutet för att rundan skulle bli just 7 km. Jag var nu rejält trött men peppades av att vara så nära målet. Det var ganska mycket folk vid målet och till höger såg jag några bekanta glada ansikten. Det var Fredrik som redan sprungit i mål och hans familj som stod och hejjade med en stor banderoll. Jag blev så glad att jag spurtade in i mål och kom före två farbröder!

Mannen som hade pratat i högtalarna under hela loppet vid mål kom fram till mig och frågade om det var jag som kallades "Dessan" och ställde lite frågor till mig om hur loppet hade känts. Det enda jag kunde få ur mig var "Det var asjobbigt". För det var det! Jag har aldrig sprungit så snabbt så långt tidigare. Han gratulerade mig på 25-årsdagen och några fotografer tog bilder på mig. Vart sedan de bilderna tar vägen vet jag inte. Men kul var det! :)


Foto: Göran Sedvall :)


Fredrik, jag, Coyntha och Fredriks mamma med sonson. Fredriks syster har fotat.


Det här blev distansrekord i FiveFingers. Det gick utmärkt att springa i dem, känner mig nära marken och risken att trampa snett eller något annat läskigt minskas.

I mål såg jag också Coyntha som hade sprungit på imponerande 37 minuter. Fredrik hade sprungit på 33 minuter. I FiveFingers. Jag är väldigt imponerad av honom!

Minglade lite med nära och kära innan det blev prisutdelning. Det var inga dåliga priser, presentkort och gymkort värda flera tusen kronor. Tyvärr vann jag inget. Men det gör inget, för jag sprang in på en drömtid på 45 minuter och jag hade fina vänner som stod och hejjade på mig.

Det hade inte kunnat bli bättre. Vilket underbart sätt att fira min 25-årsdag på! :)

Kilometertider:
  • 1 km: 6:14
  • 2 km: 6:16
  • 3 km: 6:40
  • 4 km: 6:40
  • 5 km: 7:05 (jobbigt med ett par backar)
  • 6 km: 6:55
  • 7 km: 5:55
Medeltempo: 6:33 min/km

Maxpuls: 213 bpm
Medelpuls: 200 bpm (93% av max)

Jag tror jag måste göra ett mer utförligt maxpulstest. Jag har gissat mig till att min maxpuls är 215 slag, men jag tror jag får höja den.



3 kommentarer:

  1. Supernajs! Grattis än en gång :)

    SvaraRadera
  2. Tokbra sprunget Dessi! :) Fina bilder från loppet.
    Grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  3. Grattis vad duktig du är! När jag läser om det blir jag lite ledsen att jag inte sprang det själv, men nästa år då ska jag! :D

    KRAM

    SvaraRadera