onsdag 18 augusti 2010

Benhinnorna

Jag har haft problem med benhinnorna sedan våren förra året då jag började träna aerobics med mycket hopp.

Förra hösten hade jag total vila från löpningen i två månader för att det skulle läka. Det hjälpte inte alls. När jag började springa igen kom det tillbaka. Ibland har det gjort så ont att det smärtat när jag gått ner för trappor, men mestadels har det bara smärtat då jag tryckt på skenbenen med händerna.



Bild från Wikipedia

Efter senaste springpasset i söndags kände jag inget speciellt i benhinnorna. Det ömmade lite grann när jag tryckte och det var inte alls så farligt som det brukar vara. Oftast har det gjort ont bara någon kommer emot.

Jag funderar på vad jag gjort annorlunda den senaste tiden, och det enda jag kan komma på är att jag inte sprungit i skogen en enda gång utan hållt mig till asfalt. Man kan lätt tro att den hårda asfalten inte är skonsam att springa på, men för barfotalöpare finns det mycket som tyder på att det inte är sant. Det finns teorier som säger att mjukare underlag är "sämre" än hårda eftersom fötterna får jobba mer med balansen i nedslaget. Jag läste om en studie som visade olika gymnaster som testade att hoppa ner på olika mjuka mattor för att se hur belastningen blev. Det visade sig att den högsta belastningen inträffade på den mjukaste mattan.

Tidigare då jag använt vanliga löparskor har underlaget inte spelat någon roll för benhinnorna, jag har alltid fått ont. Jag kan inte låta bli att hoppas att mina besvär är påväg bort tack vare mer naturlig löpning. Förutom att det är mentalt påfrestande att få ont efter löpningen, så har det också inneburit att jag sällan kan springa två dagar på raken. Helst 1-2 dagars vila mellan passen för hålla det i schack och inte få jätteont i benhinnorna.

Jag håller tummarna för att jag ska kunna springa mera :)

4 kommentarer:

  1. Jag har sedan jag varit liten också haft konstant problem med mina benhinnor. För mig är det så illa att jag inte kan gå en normal dag utan att få ont. Jag sitter dock mer än vad jag anser hälsosamt, men det gör att jag inte får ont i benen. Men rör jag mig "normalt", typ promenerar drygt en timme per dag, så får jag ont. Jag har märkt att jag inte kan ha platta skor (typ converse) och att formade skor funkar bättre. Jag vet inte hur det är med löpning dock, eftersom jag inte hållt på så mkt med det. Har du kollat upp andra tips mot benhinneinflammation? Berätta gärna om du kommer på nåt som funkar för dig! :) det kanske funkar för mig med ^^

    SvaraRadera
  2. Mia: Usch, det låter inget vidare! :( Jag har inga jättebra tips och jag har testat ganska mycket, bl.a. Voltaren gel, massage och kompressionsstrumpor. Tycker att kompressionsstrumpor funkar hyfsat bra om jag använder dem efter ett springpass. Jag har hört att flera tycker att massage på området fungerar bra. Annars är det nog att uppsöka vård som gäller, för det är besvärligt att ha ont.

    Lycka till! :)

    SvaraRadera
  3. Jag hade lite problem med benhinnorna under ett par veckor, inget outhärdligt men ändå..
    Jag fick tipset att se över hur hårt jag landar när foten tar i backen. Det räcker med ett lite för långt steg för att belasta.. Eftersom jag springer mest helt barfota nu är det svårt att ta översteg eller att landa för hårt. Detta verkar ha hjälpt. Man kan ju även få liknande effekt av att hålla 180 stegs kadens, eller högre, vilket du skrev om härom dagen.

    ..Fick även tips på att stretcha benen. Sätta sig på knäna med fötterna pekandes rätt ut bakåt. Det stramar rätt skönt ;)

    SvaraRadera
  4. Ja till och med vanliga värktabletter funkar. :) Läste på nätet att man kan öva upp muskelfästena för att liksom hjälpa orsaken till problemet, genom att gå på hälarna. Det ska jag försöka! Jag vill ju egentligen reda ut lösningen på problemet och inte bara behandla den! Och jaaa! Det är jätteskönt att stretcha benhinnorna på alla sätt! :D

    SvaraRadera