onsdag 18 augusti 2010

Merrell + Vibram = sant (och andra minimalistiska löparskor)

Jag har läst lite om Merrells kommande minimalistiska skor med Vibram sula. Jag tycker det är underbart att skotillverkarna hänger på den här trenden, ingen uppbyggd häl och ingen "heel-toe-drop" (kommer inte på någon bra svensk översättning här) dvs högt hälparti och lågt tåparti så foten sluttar som i en högklackad sko.

Här är två skor från Merrell som kommer släppas våren 2011:


Merrell trail glove, herr. Terrängsko.


Merrell pace glove, dam. Löparsko.

Se fler modeller på birthdayshoes.com

Jag hoppas i och för sig att det här inte kommer vara en typisk trend som kommer tyna bort innan årsslutet utan att minimalistiska skor kommer få en fast plats på marknaden för löparskor. Med Vibrams samarbete med Merrell kommer vi förhoppningsvis närmare det.

Terra Plana Evo
Andra minimalistiska skor som jag tycker verkar intressanta och värda att nämna är Terra Planas Evo som är ungefär så platt en löparskor utan tåfack blir. De finns i olika färger och i Sverige kan man köpa dem på gemenskapgron.se.


Asics Piranha SP2 och SP3
Vidare har vi Asics Piranha SP2 och efterföljaren SP3 som också kan bli en konkurrent till vanliga uppbyggda löparskor, speciellt om de kommer säljas i fysiska butiker som t.ex. Löplabbet.

Asics Piranha SP3

Läs recension av SP2 hos runblogger.com

Priset i snygghet vinner nog iallafall Nike med de här modellerna:


Nike Jana Star Waffle IV, dam.


Nike Zoom Waffle Racer VII, herr.

Att fler och fler minimalistiska skor kommer ut på marknaden är bra dels för att många löpare kanske vill springa i mindre dämpade skor men som av olika anledningar inte vill köpa ett par Vibram FiveFingers. Kanske tycker många att det är extremt med FiveFingers, att de är fula eller helt enkelt kanske de inte vill skapa någon uppståndelse kring vad de har på fötterna.

Det finns en jättebra guide med många olika minimalistiska löparskor hos runblogger.com:

"Runblogger's guide to minimalist running"

Jag skulle definitivt kunna tänka mig ett par Merrell när de släpps nästa år. Synd bara att man måste vänta så länge bara. ;)

2 kommentarer:

  1. Heeej!

    Tack för fina och intessanta ord på min blogg.

    Och vad kul att hitta en blogg av dig! Ska läsa igenom lite mer. Verkar riktigt häftigt med din nya löpning! Har sett ett par som har sådana skor. Första gången undrade man ju vad det var.. hi hi...

    Har varit inne på Dessi.se flera gånger och men där står det ju bara "paus"... hi hi..

    Nu blir du inte av med mig! He he..

    :-)

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag är lite intresserad av Vivo-dojjorna. Dom har även "vardagsskor" med tunn sula vilket är något jag för tillfället saknar. Jag såg av en slump att det finns en affär i stan som säljer vivos så det blir att prova när lönen kommer! :)

    Väldigt kul att se att fler tillverkare gör minimalistiska dojjor!!

    SvaraRadera